Оператори стільникового зв'язку знову роздратували українців: тарифи продовжують стрімко зростати для давніх абонентів, в той час як для "перебіжчиків" з мереж-конкурентів пропонуються вигідні умови. Як наслідок, виникає невелика несправедливість.
Експерт з цифрових технологій eQualitie Олександр Глущенко пояснив "Телеграфу", чому так "хитро" зростають ціни на зв'язок, наскільки це виправдано, і зробив прогноз щодо майбутніх трендів.
Оператор "Київстар" викликав обурення користувачів тим, що пропонує абонентам інших компаній переходити до нього зі своїм номером — при цьому для нинішніх клієнтів мінімальний тариф дорожчий. Клієнти скаржаться на його політику: мовляв, ігнорується прохання зробити тариф без інтернету, немає лояльності до давніх абонентів і виникають проблеми з підключенням пільгових тарифів (пенсіонерам з сіл потрібно їхати в місто).
Зокрема, суперечка виникла навколо пакета "LOVE UA Магніт" (включає 20 ГБ мобільного інтернету, безлімітні дзвінки на "Київстар" і 1200 хвилин на дзвінки на інші мобільні та міські номери по Україні). Пропонується "суперсила" на вибір. Це може бути безлімітний Інтернет, телебачення та інші послуги. Вартість контракту становить від 100 грн/міс, підписка – 125 грн на 4 тижні. Ціна залишається незмінною протягом року.
Клієнти висловлюють незадоволення тим, що скільки б абоненти не просили зробити тариф без інтернету, оператор залишається глухим до їхніх потреб. "Безкоштовний" інтернет оплачує клієнт, оскільки його вартість вже закладена в тариф.
У компанії відповіли, що сьогодні мобільний інтернет є невід'ємною частиною телеком-услуг, тому безкоштовні гігабайти входять в будь-який доступний тариф.
Незадоволених абонентів не заспокоїв такий відповідь. У коментарях написали, що літні люди поняття не мають про мобільний інтернет, і запитали, чому він тоді не працює, якщо є невід'ємною частиною послуг.
У свою чергу lifecell нещодавно шокував своїх клієнтів новиною про підвищення тарифів у лютому. Але новим клієнтам, які перенесли свій номер в lifecell з грудня, запропонували непогані ціни і акцію "стоп-ціна" (можливість заморозити тариф). Підвищення цін не торкнеться цієї категорії.
Vodafone також говорить, що суттєво підвищує тарифи, але надає "компенсацію" шляхом збільшення наданого обсягу інтернету.
Експерт Олександр Глущенко ще в грудні передбачив для Телеграфа, що ціни рано чи пізно зростуть у всіх операторів. Це відбуватиметься поступово і в кілька етапів (в залежності від стратегій і розрахунків).
Зараз, говорить Глущенко, у операторів немає іншого вибору, окрім підвищення цін. Це ж бізнес, і він спрямований на заробляння грошей, а не на меценатство.
"Є банальні закони економіки, їх обманути неможливо. Будь-який бізнес проводить коригування на рівень інфляції, збільшення податків, різницю курсу. Мобільний зв'язок має бути дорожче, тому що їм підвищили податки і з січня 2025 року військовий збір (платить роботодавець за найманих) працівників від суми офіційної зарплати — Ред.) становитиме 5% порівняно з 1,5 % місяцем раніше", — розповідає Глущенко.
Рішення Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій (НЦУ) про обов'язок операторів забезпечити собі енергонезалежність — 10 годин роботи мережі на випадок відключень до 1 лютого 2025 року додає витрати. Така енергонезалежність не безкоштовна: акумулятори, генератори, паливо коштують грошей. І електрику оператори електронних комунікацій купують за комерційним тарифом.
Крім того, у подорожчання тарифних планів закладена вартість участі в аукціонах, викуп частот, розширення покриття і ємності мереж. А ще потрібно додати постійний фактор війни і регулярні відновлювальні роботи знищеної інфраструктури.
"Ця сукупність прямо з липня минулого року натякала на те, що мобільні оператори в майбутньому будуть підвищувати тарифні плани. Єдине, що це не буде відразу. У них є фінансовий рік, у них є бізнес-планування. І вони планують і готові розтягнути всі ці свої витрати в часі", — розповідає Глущенко.
Оператори готові покращувати зв'язок відповідно до рішень держави, але при цьому все одно заплатить абонент.
Що стосується того, чому тарифи підвищують саме таким чином, Глущенко пояснює, що оператори не роблять це синхронно і чекають.
"Вони всі чекають і мають свій план дій щодо підвищення тарифів. Наприклад, два оператори можуть підвищити ціни майже синхронно, а третій заявляє: "Я ще почекаю". Це залежить від фінансових можливостей того, хто буде чекати. lifecell почекав, зібрав собі "мігрантів" і тепер також буде підвищувати ціни", — розповідає експерт.
Хоча було очевидно, що ціни піднімуть усі, і ця метушня з допомогою MNP (Mobile Number Portability або зміна оператора з збереженням номера), якщо й дасть вигоду, то тільки тим, хто переніс номер до оператора з кращим покриттям у його регіоні.
Для нових клієнтів у "Київстара" та lifecell дуже вигідні умови, а старі платять вже більше. Це особливість української галузі, коли нового абонента люблять і продають дешевий вхідний квиток, а потім обкладають.
"Для старих абонентів, у багатьох українських не лише мобільних операторів, взагалі у представників телеком-індустрії немає ніякої лояльності. Вона існує лише для нових абонентів. На мій скромний погляд, на вже сформованому постійному ринку це